Vi rejser i naturvidenskab og kultur
Foto: Martin Ziemer
Rejser er sammenhængende aktivitetsforløb, som din patrulje deltager på sammen med alle øvrige spejdere i jeres aldersgruppe fra jeres underlejr.

Rejser

Hvad er Rejser?

Rejser er sammenhængende aktivitetsforløb af op til én dags varighed for alle deltagere mellem 6 og 17 år og kører på temaerne ”naturvidenskab” og ”lande og kulturer”.

Er du mellem 6 og 10 år skal du deltage i én Rejse af en halv dags varighed, og er du mellem 11 og 17 skal du under lejren deltage på to Rejser af en hel dags varighed

Lille-Spejd varer en halv dag, fra 9.00-12.30 eller 12.30-16.30, mens både Kultur-Spejd og Sci-Spejd varer en hel dag, fra 9.00-16.00. På heldags-rejserne skal du selv medbringe madpakke.

Da Rejser er obligatoriske at deltage på, bliver du automatisk tilmeldt så snart du tilmelder dig til lejren. I tabellen nedenfor kan du se hvornår din underlejr kan komme/skal på Rejse. Som gruppe kan gruppens tilmeldingsansvarlige se i CampOS, hvilken af de to mulige dage gruppen skal på Lille-Spejd.

Hvordan foregår Rejser?

Husk at medbringe

  • Madpakke
  • Fyldt drikkedunk
  • Regntøj
  • Ordentligt fodtøj

På Rejser deltager du som sammen med resten af din underlejr. I mødes allesammen før aktivitetsstart på dit underlejrtorv, og bliver derfra fulgt ud til aktivitetspladsen. Ved ankomsten vil din patrulje blive sat sammen i hold med cirka 3 andre patruljer, som I skal følges med resten af dagen.

Hvert hold får tilknyttet en leder (”Rejseleder”), som din underlejr har sendt med. Rejselederen ved hvilken aktivitet I skal starte på, og hvad de enkelte aktiviteter går ud på. Han eller hun vil sørge for, at dit hold kommer sikkert gennem dagen på aktivitetspladsen, men når Rejsen er slut skal I selv finde hjem igen.

Lille-Spejd

Er du mellem 6 og 10 år, skal du med på Lille-Spejd, hvor du både kan nørde naturvidenskab og gå på opdagelse i fremmede kulturer. For eksempel skal du hjælpe de russiske astronauter til en sikker landing ved at polstre deres rumkapsel, så den kan klare den hårde medfart gennem rummet uden at gå i stykker.

Du kan også komme en tur til Sønderborg, hvor vi skal lege på begge sider af grænsen. Har du fx nogensinde undret dig over, hvorfor grænsen ligger, som den gør? Eller hvorfor der findes et stort antal tyskere på den danske side af grænsen og et stort antal danskere på den tyske side af grænsen?

Kultur-Spejd

Er du mellem 11 og 17 år skal du deltage på både Kultur-spejd og Sci-Spejd.

På Kultur-Spejd skal du på opdagelsesrejse til fremmede lande og kulturer. For eksempel vil du kunne prøve kræfter med Spejderhjælpens indsats i Rwanda, hvor de arbejder for at lette hverdagen for handicappede børn. Hvordan ville du for eksempel komme i skole, hvis du ikke kunne gå selv, og ingen kunne køre dig? Eller klare dig igennem dagen, hvis dit syn var så dårligt, at du knapt nok kunne læse på tavlen? Kom selv og byg nogle af de hjælpemidler, Spejderhjælpen bruger i Rwanda.

Du kan også sende en hilsen til Japan med et ønske om verdensfred. Siden 2. Verdenskrig har det været tradition at mindes ofrene for atombomben i bl.a. Hiroshima på årsdagen, den 6. august. Japanerne folder farvestrålende traner, som de lægger ved mindesmærket i Hiroshima som symbol på et ønske om fred i Verden. På Kultur-Spejd kan du folde din helt egen trane og være med til at sende en hilsen til Hiroshima.

Er du mere ”Emil fra Lønneberg”-typen, kan du glæde dig til Canada, hvor du skal stifte bekendtskab med den traditionelle inuit-kultur og snitte din egen figur i fedtsten. Kunst og flotte udskæringer i træ, ben og fedtsten har altid haft en vigtig betydning hos de gamle inuitter, og en god del af dem siges også at have magiske kræfter. Hvem ved – måske skal din figur også have en magisk kræft?

Sci-spejd

På Sci-Spejd får du mulighed for at udforske forskellige genrer inden for naturvidenskaben. For eksempel kan du og din patrulje bygge jeres helt eget termometer, som I bagefter kan tage med hjem og hænge op i gruppens hytte.

Hvis du elsker (eller savner) dine natur- og tekniktimer i folkeskolen, kan du glæde dig til, at skulle bygge din egen lommelygte, sammen med resten af patruljen, og se, om I kan få den til at lyse ved hjælp af strømmen fra en kartoffel. Hvor lang tid tror du kartoflen kan holde lygten med strøm?

Er du mere en vandhund, vil du elske at lege vandtryksrace. Du skal sammen med resten af din patrulje regulere vandtrykket i en søjle, så I ved hjælp af vandet kan skyde en bold 5 meter ud. Hvem på dit mon klarer sig bedst?