Ofte stillede spørgsmål fra Lejrfrivillige

Du kan her finde svar på en række spørgsmål, som du kunne have omkring det at være lejrfrivillig på Spejdernes Lejr 2022.

Det kunne f.eks. være hvad er prisen for lejrfrivillige, hvor kan jeg sove og spise osv. 

Denne side bliver løbende opdateret med nye spørgsmål og svar, så hvis du brænder inde med et spørgsmål, som du ikke fandt svar på, så skriv til info@sl2022.dk. Tak for hjælpen. 

Obs. Har du endnu ikke færdiggjort din tilmelding ifht. lejrdage, overnatning osv., så log på lige her: https://tilmelding.spejderneslejr.dk
Du finder vejledningen på denne side. Husk at ALLE skal ind og færdiggøre tilmelding, hvad enten du ikke deltager på lejren, ikke sover/spiser på lejren eller andet. 

Omkring overnatning og forplejning  

Hvor kan jeg bo og spise som lejrfrivillig?

Som lejrfrivillige er der frit valg, om du vil sove med andre frivillige i underlejren for frivillige (kaldet underlejr Hedeland), eller om du vil bo med din spejdergruppe. Du kan også vælge at sove det ene sted og spise det andet. Det er helt op til dig selv, at skabe den kombination, der passer dig bedst. 

Hvis du vil læse mere om kantinen, dens indretning og de valgmuligheder du har omkring maden, så læs dette dokument 

Du kan også se, hvad der serveres til morgenmad og frokost her

Du kan også se, hvad der serveres til aftensmad i kantinerne her

Når du laver din endelige tilmelding, skal du tage stilling til: 

Lejrdage: Hvilke dage deltager du på lejren? Du kan gratis deltage i for- og efterlejr. Her arbejder du for dit udvalg med at opbygge og nedbryde lejren. 

Overnatningssted: Her kan du vælge mellem underlejren for frivillige eller din egen spejdergruppe. Flytter du i løbet af ugen, kan du indtaste flere perioder. Bemærk, at hvis du planlægger at bo i en campingvogn skal du kontakte informationscenteret for at høre om mulighederne på info@sl2022.dk. Du kan ikke vælge overnatningssted under for- og efterlejr, hvor lejren styrer placeringen. 

Deltager du måske i en kortere periode og gerne vil slippe for at selv at have teltgrej med, så kan du indlogere dig i HOTELT for et eller flere døgn. Læs mere om HOTELT her

Bespisning: Her vælger du, om du ønsker at spise i frivilligkantine eller hos en spejdergruppe.

Transport: Som frivillig er du som udgangspunkt IKKE tilmeldt fællestransport. Det skal tilvælges, hvis du ønsker transport. Du skal formentlig være tilmeldt inden den 1. maj for at køre med fællestransporten. Kører du ikke med fællestransporten, vil du få en refusion baseret på din hjemkommune. 

Specielle ønsker: Her kan du angive, om du skal have speciel forplejning, medbringer campingvogn, har et handicap eller andre ting, vi skal tage hensyn til. 

Betaling: Her kan du vælge at betale gennem en tilmeldt gruppe/kreds. Skal du selv betale, skal feltet ikke udfyldes. 

Børnepasning: Hvis du har børn med, som du gerne vil have passet, mens du arbejder, skal du oplyse dette ved tilmelding. 

Kan jeg tage min campingvogn med?

Hvis du planlægger at bo i en campingvogn skal du kontakte informationscenteret for at høre om mulighederne på info@sl2022.dk.

Bo på HOTELT

Vi gentager successen fra SL2017 og tilbyder igen indkvartering til lejrfrivillige. I år vil der være 24-30 gule HOTELT-telte placeret mellem spejdertorvet og underlejr Hedeland (frivilliglejren). Se kort over lejren HER 

HOTELT er i alt sin enkelthed et sted hvor lejrfrivillige kan leje et ”telt-værelse” for et eller flere døgn, så man slipper for selv at have sit teltgrej med. En kabine med to feltsenge koster 200 kr/døgn, mens et familietelt med to kabinder og to feltsenge koster 350 kr/døgn (til familier med børn). Læs mere her

Hvad hvis jeg vil sove hjemme?

Lejren vil nyde godt af en masse lokale ildsjæle, der gerne vil hjælpe til på lejren, men som foretrækker at bo derhjemme. 

Selvom du ikke skal sove på lejrpladsen, har vi alligevel behov for en tilmelding for at vide, hvornår du kommer på lejren. Derudover skal vi vide, hvis du har børn, der skal passes i lejrens frivillig-børnehave, mens du arbejder.

Hvis du ikke overnatter på lejrpladsen, er det gratis at deltage. Du skal dog selv tage madpakke med eller købe mad i en af vores cafeer samt betale gæstepris på parkeringspladsen.

- Og vi skal stadig bruge en godkendt børneattest på dig. 

Kan jeg spise på lejren, når jeg ikke overnatter på lejren?

Du kan selv tage madpakke med, og man kan købe mad i bageren, cafeerne, restauranten og foodtruck på lejren. Du kan dog ikke spise i kantinen hvis man ikke har tilmeldt sig det gennem lejrens tilmeldingssystem. 

Du kan desuden som ”arbejdsplads, forening mm” organisere jer og tilkøbe en døgn-forplejning for 90 kr./pr. døgn pr næse. Dette kræver dog, at man kan modtage en samlet regning og tilmelde personer inden d. 12. juni. Skriv til Heidi.kyhn@sl2022.dk for mere information om dette.

Et døgn går fra aftensmad - morgenmad - frokost. 

Jeg skal bo i UL Hedeland, men vil bo sammen med nogen bestemte personer

Som udgangspunkt bliver man placeret sammen med de personer som man arbejder sammen med.

Har I andre specifikke ønsker skal I skrive til ole.dalskov@sl2022.dk med jeres ønske. Han vil forsøge at imødekomme de ønsker, der måtte komme.

Om underlejr Hedeland for lejrfrivillige og gæstelejr

“Underlejr Hedeland” er lejrområdet for lejrfrivillige. For at bo i Hedeland skal man være lejrfrivillig eller barn af en lejrfrivillig. Det betyder, at voksne venner og partnere af lejrfrivillige opfordres til, selv at deltage som lejrfrivillig, hvis de ønsker at bo i samme lejr.  

Du kan se lejrens placering her

Alternativt er det muligt at bo i lejrens gæstelejr. Her kan både gæster og lejrfrivillige bo, hvis man ønsker at bo sammen.   

Jeg skal overnatte både med gruppen og i UL Hedeland, hvad gør jeg?

I forbindelse med din tilmelding som lejrfrivillig er det muligt at vælge overnatning forskellige steder. Du skal tilknytte overnatningssted og spisested til hver enkel lejrdage, og her er det muligt at vælge forskelligt fra dag til dag. 

Hvad er der af muligheder for "lejrplads" på UL Hedeland?

Underlejren er mere eller mindre indrettet som en campingplads. Pladserne er ikke særligt store, og derfor vil det som det er i øjeblikket ikke være muligt at have bål. Dog vil der blive anvist nogle få steder hvor man fælles kan etablere en bålplads. Det skal bemærkes at der hverken er brænde eller rafte udlevering i underlejren. Der vil være opsat slukningsudstyr. Ift raftebyggeri gælder de samme regler som for en øvrige lejr, og det vil som det ser ud være svært at på plads til. 

Hvornår er kantinen åben?

Kantinen har åben fra 16. juli - 31. juli. 
Morgenmad:6:30 - 9:30
Frokost: 11:00 - 14:00
Aften: 17:00 - 20:00

Hvor kan jeg sove efter søndag når gruppen er rejst?

I forbindelse med din tilmelding som lejrfrivillig skal du vælge overnatning i Hedeland (UL for lejrfrivillige).

Er der mulighed for at lave madpakke til frokost i kantinen?

Ja, der kan smøres madpakke i forbindelse med morgenmaden.

Er det muligt at sove hjemme, men stadig spise i kantinen på lejren?

Ja. Du angiver i din tilmelding, at du skal spise på lejren - men så skal man også betalte lejrfrivillig-pris.

Omkring pris og betaling  

Hvad koster det at være med som lejrfrivillig?

De frivillige, som yder en væsentlig indsats under lejren (estimeret til minimum 32 timer), her forstås på forlejren, selve lejren og på efterlejren, vil få en reduktion af prisen og skal derfor betale 1.575 kr. (Deltagerpris er 2.250 kr.) De lejrfrivillige skal være tilknyttet et arbejdsområde eller arbejdsopgave før lejrens start for at opnå prisreduktion. Det er områdechefernes ansvar at vurdere, om den pågældende opgave har et omfang af 32 timer og derved opnår reduktion i prisen.  

Det er Spejdernes bestyrelse, som har godkendt deltagerprisen på Spejdernes Lejr 2022. Prisen skal dække udgifterne til lejrplads, aktiviteter, udstyr, mad og transport. Du kan læse mere om beslutningen her 

Er der reduktion i prisen når man deltager på efterlejr?

Hvis du arbejder mindst 32 timer som lejrfrivillig på forlejr, hovedlejr eller efterlejr, så betaler du reduceret pris for lejren. Hvis du er tilmeldt via gruppen og dermed har betalt fuld pris, så tilbagebetales differencen mellem fuld pris og den reducerede pris i løbet af august.

Hvornår skal jeg betale som lejrfrivillig?

Som lejrfrivillig får du tilsendt din faktura midt juni. Hvis du har angivet, at gruppen skal betale, så modtager gruppen selvfølgelig fakturaen. 

Fakturaen bliver udregnet ud fra de dage, som du har angivet i din tilmelding, at du deltager som lejrfrivillig. Hvis ikke du er angivet som lejrfrivillig størstedelen af lejren, så bliver du faktureret som deltager. 

For at få reduktion i lejrprisen skal du nemlig arbejde min. 32 timer. 

Min gruppe har betalt for mig som deltager – hvad nu?

Skulle du være tilmeldt igennem din gruppe, for at sikre en plads på deres lejrplads, så er du igennem gruppe-fakturaen allerede blevet opkrævet med fuld lejrpris som deltager. Men bare rolig. Hvis du arbejder de min. 32 timer som krævet for reduktion, så vil din gruppe blive tilbagebetalt efter august. 

Koster det at være lejrfrivillig, når jeg ikke overnatter på lejren?

Nej, det koster ikke noget, hvis du ikke overnatter eller spiser på lejren. Men du skal stadig lave til tilmelding færdig og angive lejrdage. Så angiver du blot at du ikke overnatter/spiser på lejren, så modtager du ingen faktura. 

Hvornår modtager jeg mit skejserarmbånd?

Når du tjekker ind modtager du en velkomstpakke med kantinearmbånd, skejserarmbånd, et fysisk kort over lejren, lejrmærke, et velkomstbrev samt tørklæde (hvis du ikke allerede har modtaget det). Du kan først hente velkomstpakken, når du tjekker ind. 

Omkring tilmelding 

Hvordan tilmelder jeg mig som lejrfrivillig?

Alle frivilligjobs bliver slået op i lejrens opgavebank her.

Skulle der ikke være et job, som passer dig, eller du vil tilbyde din hjælp indenfor andre områder, kan du altid søge via linket "Har ikke fundet et konkret job" også står vi klar til at tage dialogen.

Læs mere om at blive lejrfrivillig her

Er du allerede blevet oprettet og tilknyttet et job, skal du færdiggøre din tilmelding (m. lejrdage, overnatningssted osv.) på: https://tilmelding.spejderneslejr.dk

Skal jeg have en børneattest?

Ja - alle lejrfrivillige (uanset, hvor kort/lang tid man er lejrfrivillig) skal have indhentet en børneattest særligt til lejren.

Det er besluttet af Spejdernes bestyrelse. 

Jeg er formand, hvordan kan jeg se, hvem der er tilmeldte i mit udvalg?

Hent vejledningen

Denne vejledning viser, hvordan du kan se, hvilke lejrfrivillige der allerede er tilmeldt i dit udvalg og hvilke lejrdage de er det.

Jeg har brug for børnepasning

Vil du gerne have din familie med på SL2022 samtidig med, at du er lejrfrivillig? Det er intet problem. Vi laver en underlejr, hvor du kan få passet dine børn i en slags frivilligbørnehave. Her vil der være aktiviteter for børnene, mens de voksne er på job.  

Tilmeldingssystemet er nu opdateret og klar til, at man kan tilmelde børn - også til børnepasning. Når man tilmelder børn registreres de som pårørende på forældrenes tilmelding og har derfor samme overnatning og forplejning.

Børnepasningen er åben i perioden 23. - 30. juli fra kl. 8 - 17. Børnepasningen er målrettet børn i alderen 3 - 14 år.
Der vil være aldersvarende aktiviteter. Du skal selv medbringe bleer, hvis du har et blebarn.

Har du andre spørgsmål ifbm. børnepasning kan du skrive til: mette.kaas.larsen@sl2022.dk

Skal jeg færdiggøre min tilmelding, selvom jeg ikke sover på lejren?

Ja - ALLE lejrfrivillige skal angive hvilke dage de er lejrfrivillige på lejren. Også selvom du overnatter hos en gruppe, overnatter hjemme eller andet. 

Det er vigtigt for os ifht. sikkerhed, forsikring og statistk, at vi ved hvem og hvornår lejrfrivillige er tilstede som lejrfrivillig på lejren. 

Jeg skal med som leder, men har muligvis lidt ledig tid

Der opstår mange ad-hoc opgaver under så stor en lejr, så hvis du muligvis har bare et par timer til overs i løbet af lejren og gerne vil give dit bidrag til at løse de mange opgaver vil det være meget værdsat. 

Lejrledelsen har besluttet, at alle lejrfrivillige skal have en børneattest. Det kan selvfølgelig laves på selve lejren, men det letteste er, at det bliver gjort før. Derfor har du mulighed for – helt uforpligtende – at oprette dig som lejrfrivillig allerede nu, så vi kan være på forkant med børneattesten. Du kan finde jobopslaget her.

Som sagt er det helt uforpligtende. Du skal ikke nødvendigvis melde dig til at løse en opgave på lejren, men du har muligheden for at træde til, hvis du har tiden til det. 

Er min endelige tilmelding gået korrekt igennem?

Der bliver ikke sendt en bekræftelsesmail ud, når du har lavet din endelig tilmelding. Men hvis du på din profil kan se alt den information, som du har indtastet, så er det registreret i systemet. 

Jeg får fejlmeddelelser, når jeg forsøger at logge ind.

Send en mail til tilmelding@sl2022.dk.

Husk at skrive dit fulde navn i mailen sammen med en udførlig beskrivelse af den fejl, du oplever. Meget gerne sammen med et screen dump af fejlmeddelelsen og af URL (den linje, du har skrevet hjemmesideadressen i). Så hjælper supporten hurtigst muligt. 

Omkring transport og ankomst 

Kan jeg komme med fællestransport som lejrfrivillig?

Ja, det er muligt at tilvælge fællestransport, når du tilmelder dig, men kun inden for lejrdagene.

Fællestransport er kun muligt ved ankomst mellem d. 23. og 28. juli eller afrejse mellem 27. og 31 juli.

Hvornår er det tilladt at køre ind på lejren med materialer?

Det vil være muligt at komme kørende ind på lejrområdet fra fredag d. 22. juli kl. 08 til lørdag d. 23. juli kl. 07.

Efter lejren vil der være adgang til lejrpladsen igen fra søndag d. 31. juli, senest kl. 16, muligvis før, for at afhente grej.

Hvor skal jeg henvende mig ved ankomst?

Før lejren modtager du en velkomstmail med diverse paktiske informationer, herunder hvor du skal tjekke ind, når du ankommer. Når du tjekker ind modtager du en velkomstpakke med kantinearmbånd, skejserarmbånd, et fysisk kort over lejren, lejrmærke, et velkomstbrev samt tørklæde (hvis du ikke allerede har modtaget det). Du kan først hente velkomstpakken, når du tjekker ind. 

Hvor kan man parkere i hele lejrperioden?

Der er en særskilt parkering for lejrfrivillige i udkanten af lejren. Det er gratis at parkere som lejrfrivillig. Man kan køre til og fra parkeringspladsen gennem hele lejrperioden - også for- og efterlejr. Du skal huske at ønske p-plads i din tilmelding. 

Andet blandet til lejrfrivillige

Transportrefusion

Man kan få transportrefusion, såfremt man ikke benytter sig af fællestransport. Størrelsen på refusionen afhænger af ens hjemkommune. Du kan finde refusionssatsen for din hjemkommune nedenfor

Hvad er lejrens adresse?

Stærkendevej 252, 2640 Hedehusene er adressen til deltager og lejrfrivillig parkering. 

Se oversigt over alle lejrens adresser herunder. 

Hvad kan jeg lave, når jeg har fri?

I UL Hedeland finder du FrivilligHEDEN, der er en lounge for lejrfrivillige. Der er brætspil, do-it-yourself aktiviteter, O-løb rundt på lejren mv. Derudover er der forskellige drop-in aktiviteter på lejren. Hvis du bare ikke kan få nok af at hjælpe, så slå et smut forbi jobformidlingen og spørg, om der skulle være en lille opgave.

Der er også oprettet en aktivitet, hvor man som lejrfrivillig kan deltage hos en gruppes lejrbål. Find aktiviteten i aktivitetskataloget. 

Kan jeg tilmelde mig aktiviteter?

Det er ikke muligt for frivillige at tilmelde sig aktiviteter endnu. Vi regner med at der kommer styr på det i løbet af uge 24. Men vi har holdt nogle pladser tilbage på relevante aktiviteter som bliver frigivet når tilmeldingen for de frivillige åbner.

Det er selvfølgelig altid muligt at deltage på aktiviteter uden tilmelding, når du har fri. 

Er det tegnet en forsikring for de lejrfrivillige?

Der er tegnet en fælles ulykkesforsikring for lejrfrivillige. Også derfor er det vigtigt, at alle er tilmeldt via tilmeldingssystemet uanset om man overnatter, spiser eller ej.

Aktivitet og overnatning uden for lejren - du har stadig adgang til lejren

Alle lejrfrivillige får udleveret et tørklæde. Tørklædet er adgangsgivende til lejrområdet, herunder områderne for lejrfrivillige. Der udleveres også skejserarmbånd til alle lejrfrivillige.

Vagtplanssystemet

Du kan se dine vagter i CrewNet, så snart din formand har oprettet dem.

Hvis du har brug for at kende dine vagter inden CrewNet er klar, så skriv til din kontaktperson.

 

Til formænd/-kvinder som skal oprette vagtplaner.
Du kan nu logge ind via: https://sl2022.crewnet.dk/users/login og brug knappen “Log ind med CampOS” også er du gang.

Download vejledninger herunder. 

Omkring IST'er (International Service Team) 

Safe Form Harm (IST'ernes "børneattest")

Via dette link (https://www.scout.org/elearning_sfh2), skal alle internationale lejrfrivillige (IST'er) udfylde en Safe From Harm. Den medbringes i papirform på lejren.

Brug for visum?

For at få et får hjælp til visum (invitation letter) skal man skrive til alberte.soerensen@sl2022.dk