Ofte stillede spørgsmål

På denne side har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet. Hvis du ikke finder det ønskede svar her, så er du altid velkommen til at skrive til Informationscenteret med dit spørgsmål på info@sl2022.dk eller ringe om mandagen i tidsrummet 19:30-20:30 på 8111 2022.

Hvornår åbner den endelig tilmelding

Tilmeldingssystemet åbnede den 16. februar 2022,og deadline for tilmelding er den 1. maj, da vi ikke kan garantere pladser til spejdere som bliver senere tilmeldt. Du kan læse mere om vigtige deadlines og finde linket til tilmeldingssystemet her

Hvornår er der deadline for tilmelding?

I kan frit ændre i jeres tilmelding til Spejdernes Lejr 2022 frem til 1. maj.

Frem til 31. maj vil du stadig kunne foretage ændringer i gruppens tilmelding, men hvis I bliver mindre end først tilmeldt, så vil vi kræve op til 50 procent af betalingen grundet allerede afholdte udgifter til lejren. Hvis gruppen forhøjer antallet af tilmeldte, vil dette kræve godkendelse først, da vi skal være sikre på, at der fortsat er plads til flere på lejren.

Vi har dog en deadline for bestilling af løvtræs brænde og rafter allerede d. 15/3-2022. Bemærk, at 1. marts tidligere har været meldt ud som deadline, men deadlinen er 15. marts 2022. Læs mere om bestillingen her. Når den åbner, vil der ligge en vejledning til bestilling heraf.

Deadline for tilmelding af deltagere, transport, mad og aktiviteter er altså IKKE d. 15/3, men i maj måned.

I kan finde flere informationer om tilmeldingen her

Hvordan bliver jeg frivillig på Spejdernes Lejr 2022?

Spejdernes Lejr er bygget af frivillige, og der er stor mulighed for at blive en del af lejrorganisationen, som planlægger, bygger og afholder lejren.

Alle frivilligjobs bliver slået op i lejrens opgavebank her.

Skulle der ikke være et job, som passer dig, eller du vil tilbyde din hjælp indenfor andre områder, kan du altid søge via linket "Har ikke fundet et konkret job" også står vi klar til at tage dialogen.

Læs mere om at blive lejrfrivillig her

Hvordan kommer det til at foregå med betaling?
Kan jeg have mit kæledyr med på lejren?

Spejdernes Lejr 2022 er som udgangspunkt dyrefri. Det vil sige, at det er ikke tilladt at have dyr på lejren. Det gælder på hele lejrens område, hvorfor det heller ikke er tilladt at have dyr i gæstelejren. Dog er det med undtagelse af servicehunde, som har et arbejdsmæssigt formål.

Det vil ikke være muligt at få sine dyr passet, mens man opholder sig på lejrområdet.

Hvad er tankerne om corona?

Spejdernes Lejr er selvfølgelig opmærksom på den globale COVID-19-pandemi. Vi overvåger situationen og er løbende i dialog med korpskontorer og Dansk Ungdoms Fællesråd, som følger udviklingen tæt.

I foråret 2022 er der dog intet, som tyder på, at vi ikke skulle få lov til at gennemføre lejren som forventet. Derfor fortsætter planlægningen af lejren, og vi arbejder fortsat ud fra, at vi kan afvikle en sikker lejr i sommeren 2022.

Siden foråret 2021 har planlægningen været i fuld gang med virtuelle møder. I dag er mere end 1.000 frivillige i gang med alt fra planlægning af lejrområde og aktiviteter til budget og infopakker.

Du kan løbende følge planlægningen af lejren ved at holde dig opdateret på lejrens hjemmeside.

Hvilken underlejr skal min gruppe bo i?

Den endelige fordeling af kommuner i underlejrene findes i informationspakke 3, som du finder her.

Lejren består af fire underlejre:

  • Underlejr Høje-Taastrup
  • Underlejr Greve
  • Underlejr Roskilde
  • Hjælperlejren Hedeland

I hjælperlejren Hedeland bor alle lejrfrivillige, mens underlejrene Høje-Taastrup, Greve og Roskilde bliver befolket af deltagerne og deres grupper. 

Hvor finder jeg lejrens informationspakker?

Spejdernes Lejr udgiver en række Informationspakker, som er et digitalt hæfte, der samler informationer om Spejdernes Lejr fra lejrens seks udvalg.

Du kan læse informationspakkerne på Spejdernes Lejrs hjemmeside under Hvis du er leder.

Hvad er lejrpladslejen for Spejdernes Lejr 2022

Lejrpladslejen er den del af deltagerprisen, som dækker leje af lejrpladsen, og som gruppen kan søge refusion for hos kommunen på samme måde som hytteleje. Det kan sammenlignes med hytteleje eller husleje.

Folkeoplysningsloven gør det muligt for grupperne at søge tilskud til lejrpladslejen hos kommunen. Reglerne varierer fra kommune til kommune, og det er værd at undersøge, hvordan det ser ud hos jer.

Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kommunen, som kan hjælpe dig videre.
Vi har beregnet den forventede lejrpladsleje pr. døgn på basis af det godkendte budget for lejren samt Samrådsorganisationernes vejledning til beregning af lejrpladsleje ved landslejre:

  • 0 kroner for 0 til 2-årige
  • 69 kroner for 3 til 5-årige
  • 206 kroner for 6 til 99-årige

Efter lejren opgør vi den endelige pladsleje, når lejr-regnskabet ligger klar inden årsskiftet.

Få tilskud til lejrpladslejen

Det er en god idé at tjekke med kulturforvaltningen, hvor meget jeres kommune giver i tilskud, da kommunerne godt kan tolke reglerne forskelligt.

På samme måde er det også en god idé at orientere kommunen i god tid inden lejren, så tilskuddene kan indregnes i kommunens 2022-budget. Er I mange spejdergrupper i kommunen, kan I eventuelt henvende jer til kommunen via den lokale BUS-organisation, hvis I har sådan en i kommunen. 

Hvad er transportrefusionen for Spejdernes Lejr 2022?

Ønsker gruppen - eller enkelte deltagere fra gruppen - ikke at benytte fællestransporten til Spejdernes Lejr, kan man få refusion for den del af deltagerprisen, som udgør transport.

Satserne findes på vores hjemmeside her

Hvornår skal vi senest bestille rafter?

Bestilling af rafter skal ske senest den 15. marts 2022, og skal foretages igennem den endelige tilmelding. Selve tilmeldingen har IKKE deadline den 15. marts - det har blot bestillingen af ekstra brænde og rafter.

Rafter kan købes i fire størrelser: 3, 6, 9 og 12 meter. Priserne kan ses på side 16 i Infopakke 2, som findes her.

Bemærk, at informationspakke 2 siger, at deadline for brænde- og raftebestilling er 1. marts 2022. Deadlinen er dog rykket 14 dage.

Hvor meget brænde skal vi købe?

Brænde er inkluderet i deltagerprisen. Der er tale om nåletræ, og vi har beregnet cirka 3 meter pr. deltager. Vær opmærksom på, at brændet ikke er kløvet.

Der kan bestilles ekstra brænde (løvtræ) til og med 15. marts 2022. Bemærk, at informationspakke 2 siger 1. marts. Deadlinen er dog rykket 14 dage. Læs mere om brændebestilling og priser her.

Hvor finder jeg information om Spejdernes Lejr 2022?

Du kan læse mere om lejren ved at besøge vores hjemmeside.

Her kan du blandt andet læse vores informationspakker, nyheder om lejren og tilmelde dig som lejrfrivillig. På siden Følg os kan du også tilmelde dig lejrens nyhedsbrev.

Er det lykkedes dig at finde på et spørgsmål du ikke finder svar på her på siden, er du altid velkommen til at skrive til Informationscenteret med dit spørgsmål på info@sl2022.dk eller ringe om mandagen i tidsrummet 19:30-20:30 på 8111 2022.