Ofte stillede spørgsmål

På denne side har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet. Hvis du ikke finder det ønskede svar her, så er du altid velkommen til at skrive til Informationscenteret med dit spørgsmål på info@sl2022.dk eller ringe om mandagen i tidsrummet 19:30-20:30 på 8111 2022.

Hvornår åbner den endelig tilmelding

Tidligt i foråret 2022. Den endelige dato vil blive meldt ud, så snart den er fastlagt.

Deadline for endelig tilmelding er endnu ikke offentliggjort, men forventes at blive midt i foråret.

Hvornår er der deadline for tilmelding?

Vi har endnu ikke fastlagt en deadline for tilmelding - man kan dog forventer, at det bliver engang midt på foråret.

Vi har dog en deadline for bestilling af ekstra brænde og rafter allerede d. 1/3-2022. Bestillingen af brænde og rafter skal ske igennem tilmeldingen. Når den åbner, vil der ligge en vejledning til bestilling heraf.

Deadline for tilmelding af deltagere, transport, mad og aktiviteter er altså IKKE d. 1/3, men senere på foråret.

Hvordan bliver jeg frivillig på Spejdernes Lejr 2022?

Spejdernes Lejr er bygget af frivillige, og der er stor mulighed for at blive en del af lejrorganisationen, som planlægger, bygger og afholder lejren.

Alle frivilligjobs bliver slået op i lejrens jobbank her.

Skulle der ikke være et job, som passer dig, eller du vil tilbyde din hjælp indenfor andre områder, kan du altid skrive til info@sl2022.dk, som kan hjælpe med at finde den rette kontaktperson.

Frivilligjob til alle

På lejren er der brug for mange frivillige hænder til alt fra lejrhospital og parkeringsvagter til journalister og aktivitetsansvarlige. Du kan få job inden for lejrens seks områder:

  • Frivillighed
  • Kommunikation
  • Aktiviteter og Events
  • Lejrplads og Infrastruktur
  • Økonomi
  • Deltager

Indtil jobbanken åbner kan du læse mere om at være frivillig på Spejdernes Lejr 2022 her og læse her, hvordan du bliver en del af holdet her.

Hvad kan jeg lave som frivillig?

Der er mange frivilligjob, som skal bemandes på en lejr med 40.000 deltagere og gæster. Det gælder alt fra personale til supermarkedet og iskiosken til sygeplejersker og læger til lejrens hospital. Andre skal lave mad til lejrens frivillige og bygge lejren op, så den er klar, når spejderne ankommer, mens nogle er ansvarlige for at sende radio og opdatere lejrens hjemmeside med seneste nyt og billeder fra lejrens frivillige korps af fotografer.

Der er med andre ord nok at lave, og som frivillig har du både mulighed for at arbejde med områder, som du kender fra dit civile liv, men det er også en mulighed for at prøve nye og andre jobfunktioner af og lære nyt.

Alle opgaver ligger indenfor lejrens seks områder:

  • Frivillighed
  • Kommunikation
  • Aktiviteter og Events
  • Lejrplads og Infrastruktur
  • Økonomi
  • Deltager

Du kan se alle frivilligjobs i jobbanken her og læse mere om at være frivillig på Spejdernes Lejr 2022 her og læse her, hvordan du bliver en del af holdet her.

Hvordan kommer det til at foregå med betaling?

Vi regner med at kunne offentliggøre detaljer om betaling, samt regler og vilkår for evt. refundering mm. i Informationspakke 3 i slutningen af februar.

Hvordan tilbyder jeg at lave en aktivitet på Spejdernes Lejr 2022?

Har du en god idé til en aktivitet, som du gerne vil lave på Spejdernes Lejr 2022? Det kan være alt fra mindre aktiviteter, dagsaktiviteter, natløb eller større events, som kan bidrage til Spejdernes Lejrs tema Fælles om fremtiden.

Du kan sende dit forslag til aoe@sl2022.dk. Mailens modtages af udvalget for Aktiviteter og Events, som derefter tager kontakt til dig for høre nærmere om din idé, og hvordan den kan føres ud i livet.

Hvordan forhåndstilmelder jeg gruppen?

Forhåndstilmeldingen er lukket.

Hvad bruger I forhåndstilmeldingen til?

Forhåndstilmeldingen er vigtig. Den er grundlag for pladsfordelingen på lejren. Blandt andet bliver størrelsen på gruppens lejrplads beregnet på baggrund af forhåndstilmeldingen, ligesom behovet for fællestransport er stærkt inspireret af forhåndstilmeldingen.

Det er derfor vigtigt, at gruppen får sig forhåndstilmeldt og kommer med et præcist estimat.

Ændringer til gruppens forhåndstilmelding

Det er ikke længere muligt at foretage ændringer i forhåndstilmeldingen. Eventuelle rettelser skal foretages når den endelige tilmelding åbner.

Spørgsmål til forhåndstilmeldingen

Har du spørgsmål til forhåndstilmeldingen, kan du skrive til info@sl2022.dk

Hvad er tankerne om corona?

Spejdernes Lejr er selvfølgelig opmærksom på den globale COVID-19-pandemi. Vi overvåger situationen og er løbende i dialog med korpskontorer og Dansk Ungdoms Fællesråd, som følger udviklingen tæt.

I efteråret 2021 er der dog intet noget, som tyder på, at vi ikke skulle få lov til at gennemføre lejren som forventet. Derfor fortsætter planlægningen af lejren, og vi arbejder fortsat ud fra, at vi kan afvikle en sikker lejr i 2022.

Siden foråret 2021 har planlægningen været i fuld gang med virtuelle møder. Mere end 300 frivillige er i gang med alt fra planlægning af lejrområde og aktiviteter til budget og infopakker.

Du kan løbende følge planlægningen af lejren ved at holde dig opdateret på lejrens hjemmeside.

Hvilken underlejr skal min gruppe bo i?

Den endelige fordeling af underlejre kendes ikke endnu.

Lejren består af fire underlejre:

  • Underlejr Høje-Taastrup
  • Underlejr Greve
  • Underlejr Roskilde
  • Hjælperlejren Hedeland

I hjælperlejren Hedeland bor alle lejrfrivillige, mens underlejrene Høje-Taastrup, Greve og Roskilde bliver befolket af deltagerne og deres grupper. Her bliver grupperne fordelt på følgende måde.

Underlejr Høje-Taastrup

Underlejren består af tre kvarterer:

  • Byen: De ældste købstæder i Danmark - når der ses bort fra domkirkebyerne.
  • Virksomheden: Kommuner med store virksomheder
  • Kroppedal: Kommuner med jernalder- og oldtidsfund, kulturhistorisk- eller scienceprofil

Underlejr Greve

Underlejren består af tre kvarterer:

  • Fortet: Kommuner, der har forter eller batterier (undtaget de to med domkirker)
  • Stranden: Kommuner, der er udpræget strandkommuner
  • Havnen: Kommuner, der har havnevirksomhed/marianer

Underlejr Roskilde

Underlejren består af tre kvarterer:

  • Domkirken: Domkirkekommunerne inkl. Grønland og Færøerne, der hver har sin egen domkirke i rigsfællesskabet.
  • Vikingeskibet: Kommuner, der har vikingecentre (undtaget de to med domkirker)
  • Musikken: Kommuner, der har musikprofil
Hvor finder jeg lejrens informationspakker?

Spejdernes Lejr udgiver en række informationspakker, som er et digitalt hæfte, der samler informationer om Spejdernes Lejr fra lejrens seks udvalg.

Du kan læse informationspakkerne på Spejdernes Lejrs hjemmeside under Seneste nyt.

Hvad er lejrpladslejen for Spejdernes Lejr 2022

Lejrpladslejen er den del af deltagerprisen, som dækker leje af lejrpladsen, og som gruppen kan søge refusion for hos kommunen på samme måde som hytteleje. Det kan sammenlignes med hytteleje eller husleje.

Folkeoplysningsloven gør det muligt for grupperne at søge tilskud til lejrpladslejen hos kommunen. Reglerne varierer fra kommune til kommune, og det er værd at undersøge, hvordan det ser ud hos jer.

Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kommunen, som kan hjælpe dig videre.
Vi har beregnet den forventede lejrpladsleje pr. døgn på basis af det godkendte budget for lejren samt Samrådsorganisationernes vejledning til beregning af lejrpladsleje ved landslejre:

  • 0 kroner for 0 til 2-årige
  • 69 kroner for 3 til 5-årige
  • 206 kroner for 6 til 99-årige

Efter lejren opgør vi den endelige pladsleje, når lejr-regnskabet ligger klar inden årsskiftet.

Få tilskud til lejrpladslejen

Det er en god idé at tjekke med kulturforvaltningen, hvor meget jeres kommune giver i tilskud, da kommunerne godt kan tolke reglerne forskelligt.

På samme måde er det også en god idé at orientere kommunen i god tid inden lejren, så tilskuddene kan indregnes i kommunens 2022-budget. Er I mange spejdergrupper i kommunen, kan I eventuelt henvende jer til kommunen via den lokale BUS-organisation, hvis I har sådan en i kommunen. 

Hvad er transportrefusionen for Spejdernes Lejr 2022?

Ønsker gruppen - eller enkelte deltagere fra gruppen - ikke at benytte fællestransporten til Spejdernes Lejr, kan man få refusion for den del af deltagerprisen, som udgør transport.

Vi kender endnu ikke satserne for transportrefusion, men satsen vil svare til lejrens udgift. Vi forventer at kunne melde satserne for transportrefusion ud i foråret 2022.

Hvornår skal vi senest bestille rafter?

Bestilling af rafter skal ske senest d. 1. marts 2022, og skal foretages igennem den endelige tilmelding. Selve tilmeldingen har IKKE deadline d. 1. marts - det har blot bestillingen af ekstra brænde og rafter. 

Rafter kan købes i fire størrelser: 3, 6, 9 og 12 meter. Priserne kan ses på side 16 i Infopakke 2, som findes her.

Hvor meget brænde skal vi købe?

Brænde er inkluderet i deltagerprisen. Der er beregnet 0,04 m3 nåletræ pr deltager, hvilket svarer til et stykke på ca. 3 meter.

Der kan bestilles ekstra brænde (både nåletræ og løvtræ) i forbindelse med den endelige tilmelding. Bestilling af ekstra brænde skal ske senest 1. marts 2022.

Hvor finder jeg information om Spejdernes Lejr 2022?

Du kan læse mere om lejren ved at besøge vores hjemmeside.

Her kan du blandt andet læse vores informationspakker, nyheder om lejren og tilmelde dig som lejrfrivillig. På siden Følg os kan du også tilmelde dig lejrens nyhedsbrev.

Er det lykkedes dig at finde på et spørgsmål du ikke finder svar på her på siden, er du altid velkommen til at skrive til Informationscenteret med dit spørgsmål på info@sl2022.dk eller ringe om mandagen i tidsrummet 19:30-20:30 på 8111 2022.