Tak for at hjælpe med at give 30.000 børn og unge en unik lejroplevelse
Spejderledere på lejren er ikke bare med til at give tusindvis af spejdere en oplevelse for livet. I har også selv mulighed for at få en oplevelse med nye eller gamle venner, lære nye ting og mærke oplevelsen af at være med i et stærkt, tværkorpsligt fællesskab.
Tak for at du vil være med på Spejdernes Lejr som spejderleder. Vi ved, at det kræver en stor indsats fra dig at koordinere med din gruppe, og vi lover at gøre vores bedste for at skabe de optimale rammer for jer, så alle får en god lejroplevelse.
På denne side vil vi løbende opdatere med praktiske informationer som er relevante for dig og din lejr. Skulle du alligevel have yderligere spørgsmål, så tjek vores FAQ-side eller skriv til info@sl2026.dk, hvor vores dygtige frivillige fra Informationscentret står klar til at hjælpe dig.
Nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt de seneste nyheder fra lejren direkte til din indbakke
Hvad skal jeg gøre som leder?
Vores vision for Spejdernes Lejr 2026 indeholder tre indsatsområder, hvor den ene sætter fokus på, at lejren er et forpligtende fællesskab for alle, og at vi sammen skaber lejren.
Derfor opfordrer vi til, at du og din gruppe forbereder jer på lejren, tænker over, hvordan jeres lejrplads skal se ud, hvordan I forholder jer til temaet ’Alle ind i fællesskabet’ samt afprøver opskrifterne i kogebogen, som vi forhåbentligt har klar allerede i sommeren 2025.
Derudover vil vi også udsende fordybelsesmateriale til grupperne inden lejren og lave andre tiltage, der kan hjælpe jer med at give spejderne lyst til at komme med på lejren.
Informationspakker
Spejdernes Lejr 2026 vil vanen tro skrive og udsende fire informationspakker, der er målrettet spejderledere som deltager på lejren. De vil indeholde de seneste informationer, der er relevante for dig og din gruppe. Planen er at udsende den første Informationspakke i slutningen af april 2025. Dernæst en til september 2025, februar 2026 og maj 2026.
Lejrens fysiske opdeling
For første gang skal vi afholde Spejdernes Lejr på et tidligere lejrpladsområde i form af Hedeland Naturpark. Det betyder dog ikke, at den fysiske lejr bliver en kopi af den sidste lejr, da områdets udvinding af grus har betydet, at det som tidligere var Underlejr Greve er gravet op. Vi bibeholder dog en struktur med fire underlejre, men navnene og deres placering vil være anderledes.
Navnene på underlejrene er Skoven, Byen, Landet og Havet, og her vil hver spejdergruppe blive placeret sammen med andre grupper fra deres kommune, med spejdergrupper fra andre kommuner og eventuelle internationale venskabsgrupper.
Praktiske informationer om lejrlivet
Gruppernes lejrplads er gruppernes ”hjem” på Spejdernes Lejr 2026. Lejrene kan indrettes vidt forskelligt alt efter gruppernes størrelse, aldersinddelinger, historie, traditioner og idérammer. På lejrpladsen indretter I jeres “hjem”, og det er her, at I skal tilberede maden til grupperne.
For at sikre, at lejren overholder myndighedernes anbefalinger i forhold til vores sikkerhed, vil der blive udarbejdet en række regler i forhold til hvilke byggerier som kan etableres uden forudgående tilladelse. Dem vil du kunne finde her på siden, når de er klar.
Mad på lejren
Lejrledelsen har besluttet, at maden på Spejdernes Lejr 2026 følger de officielle kostråd og bliver primært vegetarisk. Konkret betyder det, at der til morgenmad og aftensmad kun vil blive udleveret vegetariske produkter fra madudleveringen, mens der til frokosten vil være mulighed for at tilvælge kødprodukter (dog ikke fra lam eller okse på grund af klimahensyn). Beslutningen gælder også foodtrucks og for lejrens supermarked.
Du kan læse mere om beslutningen her
Når du tilmelder din gruppe i tilmeldingssystemet, kan du gøre opmærksom på eventuelle særlige behov og allergier, der skal tages hensyn til. Maden bliver udleveret ved jeres underlejrs informationstorv.
Transport til (og fra) lejren
Vi vil igen tilbyde fællestransport til og fra lejren via busser, og hvis jeres gruppe vil gøre brug af dette, så skal det informeres gennem tilmeldingssystemet. Fællestransporten løser både nogle logistiske udfordringer i forhold til ankomst og afrejse, ligesom det er det klart mest miljøvenlige valg.
Der vil også være mulighed for ledere at komme før lejrens start og opsætte gruppens lejr, men mere information om dette følger.
Vil du være spejderleder og frivillig?
Hvis du skal afsted med din gruppe og også har lyst til at være frivillig på Spejdernes Lejr, så er der også mulighed for at blive en del af de lejrfrivillige. Det kræver blot, at du skriver dig op som frivillig, og vi får indhentet din børneattest. Indtil tilmeldingssystemet for frivillige er online, skal du skrive til frivillig@sl2026.dk. Det er helt uforpligtende at skrive sig op, og det vil hjælpe os alle på lejren, hvis du som leder får ekstra tid og har lyst.
Hvornår åbner tilmeldingen for grupperne?
Det er endnu ikke blevet besluttet, hvornår vi åbner op for tilmeldingen til Spejdernes Lejr 2026 eller hvad prisen bliver. Vi håber, at vi allerede kan åbne op for tilmeldingen i slutningen af 2025, og der vil formentligt være en form for rabat, hvis man tilmelder sig tidligt, da det vil gøre vores planlægning af lejren lettere.
Hvornår kommer aktivitetskataloget?
Vi vil have et digitalt aktivitetskatalog klart for deltagerne på Spejdernes Lejr med et overblik over lejrens cirka 300 aktiviteter i starten af 2026.