Velkommen til vores frivillige fællesskab for Spejdernes Lejr
Vil du være med i et unikt fællesskab sammen med ca. 4.000 andre frivillige? Som frivillig på Spejdernes Lejr 2026 får du en unik oplevelse og et indblik i tilblivelsen af et megaevent samtidig med, at du kan udvikle nye kompetencer, møde nye venner og være med til at gøre en forskel for andre.
Vi udvikler hele tiden organisationen baseret på vores nye erfaringer, og på denne side kan du finde de vigtigste informationer for dig og de cirka 4.000 andre frivillige som bidrager til at give 30.000 børn og unge en fantastisk lejroplevelse og samtidig er en del af vores tværkorpslige fællesskab af frivillige.
Målsætningen er, at det skal være sjovt og lærerigt at være frivillig i Spejdernes Lejr 2026, og derfor arbejder vi blandt andet ud fra denne vision for lejren.
Bliv frivillig
Vil du være med i et unikt fællesskab sammen med ca. 4.000 andre frivillige?
Som frivillig får du en unik oplevelse og et indblik i tilblivelsen af et megaevent samtidig med, at du kan udvikle nye kompetencer, møde nye venner og være med til at gøre en forskel for andre.

Besøg vores jobbank
Vi opdaterer løbende vores jobbank med opgaver, som vi har brug for gode frivilliges hjælp til. Det kan være alt fra at hjælpe med at planlægge aktiviteter, lave aftaler med leverandører, tage en parkerings- eller scenevagt på lejren eller hjælpe med oprydningen. Se i jobbanken, om der er noget, som du har lyst til at bidrage med, så vi kan give børn og unge en fantastisk lejroplevelse.
Hvordan er lejrstrukturen for frivillige?
Til Spejdernes Lejr 2026 har vi inddelt lejrorganisationen i syv områder, som hver især har nogle specifikke ansvarsområder, som de skal løfte. Hvert område er i udgangspunktet inddelt efter den samme struktur.
Øverst er området og dens to områdechefer, som sidder med i Lejrledelsen for lejren. Alle områder har ‘Udvalg’ der kan varetage større opgaver og som kan være inddelt i ‘Teams’ og/eller ’Arbejdsgrupper’ med mere specifikke arbejdsopgaver. Denne struktur er med til at understøtte beslutningstagning ud fra det ansvar og opgave, som der skal løftes samt sikre, at udlæg i et Team ikke skal godkendes af områdecheferne, men af Teamlederen. De forskellige områder varierer i størrelse, og der vil derfor være forskel på, hvor mange frivillige der er tilknyttet hvert område.
De syv områder som udgør lejrorganisationen
Hvad er ØBI?
ØBI er området for Økonomi, Bæredygtighed & Indkøb, og det er her ansvaret for budgettet, de store indkøbsaftaler, og det økonomiske overblik bor, alt sammen med fokus på den både den sociale og miljømæssige bæredygtighed på tværs af lejren.
Hvad er AoE?
AoE er området for Aktiviteter & Events. Det er det område som står for at levere en masse gode aktiviteter til lejrens deltager, men også at sørge for at vi kan mødes til fælles oplevelser som fx lejrbål.
Hvad er LEJ?
LEJ er området for Lejrplads & Lejrliv og det er her ansvaret for de fysiske rammer på lejren lever. De rummer alt lige fra madudlevering og kogebog, til alt det som der kommer til at skabe fællesskab i underlejrene.
Hvad er IB?
IB er området for Infrastruktur og Beredskab og det er her alt fra drikkevand til spildevand, strøm og internet, og lejrens udformning hører hjemme, samt hvilke forhold der skal være til stede for at sikkerheden er i top.
Hvad er KOM?
KOM er området for Kommunikation & Interessevaretagelse og her i området arbejder man med det udtryk som lejren skal have, om dette måtte være grafisk som skilte og hjemmesider, eller som radio eller TV. Det er også her stemmen for Spejdernes Lejr 2026 ligger når vi skal kommunikere med omverdenen.
Hvad er DEL?
DEL er området for Deltagere som skal sørge for at deltagere har de fornødne informationer som der burde være behov for om end det er til de danske eller internationale spejdere, men også den logistik, som der skal til for at få alle deltagere transporteret både til og fra lejren.
Hvad er FRI & HR?
FRI er området for Frivillige & HR. Det er området som har ansvaret for de frivillige, og skal derfor sikre deres trivsel, og sørge for et system som gør det nemt og overskueligt at være frivillig, både før, under og efter lejren. Området har også ansvaret med at få lejren evalueret så det er muligt at drage nytte af det i fremtiden.
Tre fælles planlægningsweekender for alle frivillige
Inden afholdelsen af Spejdernes Lejr 2026 fra den 18. til 26. juli, vil der være rig mulighed for at møde de andre frivillige i planlægningsorganisationen. Udover online og fysiske møder i hvert af lejrorganisationens syv områder har vi også tre fælles planlægningsweekender, hvor det vil være muligt at mødes og koordinere med frivillige fra de andre områder. Planlægningsweekenderne finder sted den 21. til 23. februar 2025, 19. til 21. september 2025 og 13. til 15. marts 2026. Møderne vil blive afholdt på en skole i enten Roskilde eller Høje-Taastrup Kommune.

Hvad får jeg ud af at være frivillig?
Det er ingen hemmelighed, at der skal rigtig mange hænder til at løfte Spejdernes Lejr, så foruden at være en del af et kæmpe fællesskab, så er der også rig mulighed for kompetenceudvikling, udvide netværk og få en masse gode minder. Derudover har vi også et udvalg, hvis eneste formål er at sørge for, at det bliver endnu mere givende at være frivillig. Vi kan endnu ikke løfte sløret for, hvad det indebærer, men vi er sikre på, at det vil hjælpe yderligere til at Spejdernes Lejr er det bedste sted at være frivillig.
Vi indhenter frivilliges børneattest
Det er helt afgørende for os at kunne skabe et sikkert miljø for vores mange børn og unge som deltager på lejren. Derfor indhenter vi børneattester på alle de frivillige, der kommer til at være i kontakt med børn på lejren. Vi indhenter også din børneattest, selvom du allerede har afleveret en børneattest til dit eget spejderkorps.
Hvad koster det at være lejrfrivillig?
Lejrorganisationen vil gerne anerkende de tusindvis af frivillige, som hjælper før, under og/eller efter Spejdernes Lejr. Derfor giver vi frivillige som lægger over 40 timer i lejrorganisationen 30 procent rabat, svarende til en pris på 1.730 kr. Inkluderet i denne pris er ni dages lejr med mulighed for overnatning, daglige måltider samt brug af fællestransporten til og fra lejren.
Hvor skal jeg bo som frivillig?
I år vil der ikke være en underlejr kun for frivillige. I stedet vil der være intet mindre end fire forskellige underlejre, og i hver af disse vil der være et område, som er dedikeret til de frivillige. Det er blevet besluttet for at imødekomme behovet for at være tættere på det frivillige arbejde som man varetager, men også for at komme tættere på lejrstemningen, som jo foregår ude i underlejrene.
Hver underlejr vil have tilknyttet sin egen kantine, som gør det nemmere at nå frem og spise sine måltider. I tilknytning til kantinen vil der også være et område som er dedikeret til frivillige, så man også har et sted til afslapning og hygge mellem vagterne.

Lej et telt på lejren som frivillig
HOTELT er i alt sin enkelthed et sted, hvor frivililge kan leje et ”telt-værelse” for et eller flere døgn under Spejdernes Lejr 2026, så man slipper for selv at have sit teltgrej med.
HOTELT-lejren kommer til at ligge nær spejdertorvet og der vil være omkring 40 grønne patruljetelte, der hver har to kabiner.
Skal jeg altid spise i den samme kantine?
Planen for spisning på lejren er, at frivillige spiser morgenmad og aftensmad i den kantine, som ligger i den underlejr man bor i. Til frokosten kan man vælge, hvilken kantine man gerne vil spise i, da det tit vil være tilfældet for mange frivillige, at deres aktiviteter/vagter er tættere på en anden kantine end den tættest på deres lejrplads.
Har du spørgsmål?
Hvis du vil høre mere om at være frivillig på lejren eller har spørgsmål til vores arbejde med frivillige, så er du altid velkommen til at skrive til vores område for Frivillige & HR på frivillig@sl2026.dk
Vigtige dokumenter
Vi har samlet de vigtigste dokumenter såsom vejledninger til eksempelvis at få dækket sine udlæg som frivillig, designguide mm.



